Miksi kestävyysjuristi?

Miksi yrityksen ja organisaation kannattaa toteuttaa kestävyystyötään yhteistyössä kestävyyskysymyksiin erikoistuneen juristin kanssa? 

Koska erilainen sekä oikeudellisesti että ei-oikeudellisesti sitova sääntely määrittää vastuullisuuden ja kestävyyden raamit, teemat, vaatimukset ja odotukset, ja koska sääntelyosaaminen on juristin osaamisen ytimessä. Kestävyysjuristi osaa myös kristaloida laajasta sääntelykentästä kestävyyden kannalta merkityksellisen toimijakohtaisen sääntelyn.

Opinio Jurisin perustaja ja yrittäjä OTT Merja Pentikäinen on kestävyyssääntelyn edelläkävijäosaaja, ja Opinio Juris on ensimmäinen kestävyyskysymyksiin erikoistunut lakitoimisto Suomessa. Opinio Juris on auttanut lukuisia yrityksiä ja muita toimijoita ymmärtämään sääntelyn merkityksen niiden kestävyystyölle ja kestävyystyön fokusalueiden määrittämiselle.

aha

Yritysvastuun ajurit ja lisäarvo

  • Sääntely ja vaatimustenmukaisuus: Sääntelyn lisääntyminen on ollut viime vuosina näkyvin kestävyys- ja vastuullisuusvaatimusten ja -odotusten vahvistumisen ajuri.  Yritysvastuuta linjaava keskeinen sääntely tulee YK:sta, ja tärkeimmät YK:n asiakirjat ovat Global Compact (2000), yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia koskevat ohjaavat periaatteet (UN Guiding Principles on Business and Human Rights (2011)) ja kestävän kehityksen tavoitteet (Sustainable Development Goals (SDGs) (2015)). YK:n lisäksi kansainvälisistä järjestöistä myös OECD on näkyvästi linjannut vastuullista ja kestävää liiketoimintaa.

    Vastuullinen yritys noudattaa sekä kansalliseen lainsäädäntöön sisältyviä vastuullisuutta ja kestävyyttä koskevia lakeja että em. kansainvälisiä vastuullisuuslinjauksia. On tärkeää tunnistaa, että monissa Suomenkin kansallisissa laeissa, esimerkiksi työlainsäädännössä ja syrjinnänvastaisissa normeissa, on yritysvastuulle merkityksellisiä elementtejä. 

    EU on viime vuosina säännellyt näkyvästi yritysvastuukysymyksiä vahvasti raportointivelvoitteet edellä. Voimaantullessaan EU:n sääntelystä tulee osa EU-valtioiden kansallista lainsäädäntöä. EU:n yritysvastuusääntely on koskenut erityisesti isoja yrityksiä, mutta sääntely vaikuttaa epäsuorasti isojen yritysten arvoketjussa oleviin pienempiin yrityksiin. 

  • Odotukset sidosryhmiltä: Yrityksen eri sidosryhmien kestävyys- ja vastuullisuusodotukset ovat kasvaneet. Sekä kuluttaja- että yritysasiakkaat, omistajat, sijoittajat ja luotonantajat odottavat vastuullisuutta ja kestävää toimintaa. Jos yritys ei pysty osoittamaan toimivansa vastuullisesti, sitä pidetään riskialttiimpana kumppanina ja asiakkaana. Kuluttaja-asiakkaat reagoivat herkästi ostopäätöksillään vastuuttomuuteen.
     
  • Riskienhallinta: Yritysvastuun toteuttaminen on yritykselle riskienhallintaa. Vastuullinen yritys minimoi riskejään ja riskien toteutumiseen liittyviä kustannuksia. Vastuullisuusriskien hallinnan ytimessä on, että yritys ymmärtää arvoketjuunsa liittyvät negatiiviset vaikutukset ja riskit sekä tekee konkreettisia toimia vaikutuksiin puuttumiseksi ja riskien minimoimiseksi.  Yritys ei voi ulkoistaa vastuullisuuttaan, ja yritysvastuuriskien hallinta kuuluu yrityksen riskienhallinnan työpöydälle.
     
  • Liiketoimintamahdollisuudet: Yritysvastuu tuo liiketoimintamahdollisuuksia. Kestävyyskriisissä kamppailevassa maailmassa ne yritykset, jotka estävät ja minimoivat yritystoimintansa negatiivisia vaikutuksia ihmisiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan (do no harm) vahvistavat liiketoimintamahdollisuuksiaan. Ne yritykset, joiden tuotteilla voidaan lisäksi tuottaa ratkaisuja kestävyyskriiseihin (ilmastokriisi, ruokakriisi jne.) (do good) ovat vahvoilla markkinoilla.

Tärkeä yritysvastuun ajuri on myös yrityksen brändi ja maine: Yritysvastuussa epäonnistuminen ja negatiiviseen valoon joutuminen tiedotusvälineissä tai sosiaalisessa mediassa voi tuottaa yritykselle merkittäviä tappioita. Vastuullisen yrityksen brändi ja maine rakentuu aidolle, liiketoimintaan integroidulle vastuullisuudelle.

Yritysvastuu tuottaa monia liiketoimintahyötyjä

Vastuullinen ja kestävä liiketoiminta on kannattavaa ja antaa sosiaalisen toimiluvan. Yritysvastuu vahvistaa osaavien työntekijöiden veto- ja pitovoimatekijöitä sekä asiakasuskollisuutta, alentaa rahoituksen kustannuksia sekä kiinnittää myönteisellä tavalla sijoittajien ja asiakkaiden huomiota. Yritysvastuulla on positiivisia vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen, tuottavuuteen, kilpailukykyyn ja tulokseen. Sosiaalisen vastuun toteuttamisella saadaan liiketoimintahyötyjä erityisen kustannustehokkaasti.

Yritysvastuun liiketoimintahyödyistä katso esimerkiksi Liappis, Pentikäinen & Vanhala: Menesty yritysvastuulla – Käsikirja kokonaisuuteen (2019), s. 34-35.